Remiss

Allmänna sammankomster och Sveriges säkerhet (SOU 2024:52)

Centrum för rättvisa har avgett remissyttrande över betänkandet Allmänna sammankomster och Sveriges säkerhet.


Betänkandet har lagts fram mot bakgrund av att Sveriges säkerhetspolitiska läge har försämrats, och att s.k. Koranbränningar i samband med demonstrationer har bidragit till detta. Regeringen beslutade därför att ge en särskild utredare i uppdrag att utreda om omständigheter som hotar Sveriges säkerhet kan beaktas vid tillståndsprövningen för allmänna sammankomster, och vid inställande och upplösande av dem.

Centrum för rättvisa har inbjudits att lämna synpunkter på förslagen och gjort bedömningen att det inte finns några hinder i grundlagen mot att införa en tidsbegränsad möjlighet för Polismyndigheten att besluta om annan tid eller plats för en allmän sammankomst eller vägra tillstånd för den, om det står klart att sammankomsten är ägnad att medföra en påtaglig fara för att brottslighet som hotar Sveriges säkerhet begås i Sverige eller mot svenska intressen utomlands eller för att Sveriges säkerhet hotas på något annat sätt.

Däremot anser Centrum för rättvisa att det krävs tungt vägande skäl för att införa en sådan ordning som föreslås i betänkandet, eftersom fri- och rättigheter bara får begränsas när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen. Centrum för rättvisa efterlyser därför en analys av hur den föreslagna ordningen stämmer överens med Europakonventionens krav på förutsebarhet och adekvata garantier mot godtycke och missbruk, och har i huvudsak tre synpunkter:

  1. Domstolar måste ha effektiva och praktiska möjligheter att pröva överklaganden av Polismyndighetens beslut att neka tillstånd till en allmän sammankomst på den nya vägransgrunden om Sveriges säkerhet, och kunna ändra sådana beslut om nekande av tillstånd skulle strida mot Europakonventionen. Domstolarna måste vid sådana prövningar kunna ta del av skälen för Polismyndighetens beslut och allt relevant beslutsunderlag. Enligt Centrum för rättvisa är det också viktigt att det förtydligas i det fortsatta lagstiftningsarbetet hur de höga krav på sekretess som gäller hos exempelvis Säkerhetspolisen ska hanteras i domstolarna.
  2. Det bör övervägas om tillsynen över Polismyndighetens tillämpning av den nya grunden för att vägra tillstånd till allmänna sammankomster ska skärpas. Centrum för rättvisa anser att det exempelvis skulle kunna införas en skyldighet för Polismyndigheten att tillställa Justitieombudsmannen (JO) alla beslut där tillstånd till en allmän sammankomst nekas med hänsyn till Sveriges säkerhet, för att säkerställa att Sverige med viss marginal lever upp till Europakonventionens krav.
  3. En möjlighet för Polismyndigheten att besluta om villkor för sättet för en allmän sammankomsts genomförande medför en risk för att Polismyndigheten ställs inför svåra gränsdragningar mellan ett budskaps innehåll och sättet som det framförs på. Innehållet i ett budskap och dess uttryckssätt går dock inte alltid att särskilja på ett så tydligt sätt, och det är därför viktigt att försiktighet iakttas om den typen av villkor ska kunna uppställas för en allmän sammankomst.

Centrum för rättvisa anser avslutningsvis att det är en förutsättning för att lagförslaget ska kunna genomföras att det tidsbegränsas på det sätt som föreslås i betänkandet, för att en proportionerlig och ändamålsenlig användning av begränsningar av yttrande-, mötes- och demonstrationsfriheterna ska kunna säkerställas. Efter att giltighetstiden har löpt ut behöver också lagstiftningen utvärderas. Den giltighetstid på fyra år som utredningen har föreslagit är enligt Centrum för rättvisa väl avvägd.

Läs betänkandet här.

Läs Centrum för rättvisas remissyttrande här