Aktuellt

Alexandra Loyd ny biträdande chef för Centrum för rättvisa

Centrum för rättvisa har utsett Alexandra Loyd till biträdande chef för organisationen.


Alexandra Loyd

– Som biträdande chef ser jag fram emot att stärka vårt strategiska arbete och stötta våra jurister i att driva några av landets viktigaste rättsprocesser. Centrum för rättvisa gör verklig skillnad i människors liv och för rättssäkerheten i Sverige – något jag är oerhört stolt över att få bidra till, säger Alexandra Loyd.

Centrum för rättvisa är Sveriges första public interest law firm med uppdrag att försvara individens grundläggande fri- och rättigheter. Organisationen företräder enskilda i rättsprocesser mot staten och kommuner, med målet att skapa vägledande prejudikat som stärker rättssäkerheten för fler. Sedan starten 2002 har stiftelsens arbete lett till 24 vinster i de högsta juridiska instanserna i Sverige och Europa, varav 12 i Högsta domstolen.

Alexandra Loyd började på Centrum för rättvisa som praktikant i slutet av sina juridikstudier vid Uppsala universitet år 2013. Sedan dess har hon arbetat som biträdande jurist och senare som administrativ chef i organisationen, efter att ha genomfört tingstjänstgöring vid Stockholms tingsrätt. Nu axlar hon rollen som biträdande chef till Fredrik Bergman Evans.

– Alexandra har en djup förståelse för vår verksamhet och ett starkt driv för individens rättigheter. Hennes erfarenhet och engagemang gör henne till en ovärderlig tillgång i vår ledning och jag ser fram emot att ta Centrum för rättvisa till nästa nivå tillsammans med henne, säger Fredrik Bergman Evans, chef för Centrum för rättvisa.

Kontakt