Rättssäkerhet

Ing-Marie Andersson mot staten

Ing-Marie Andersson krävdes felaktigt på 4,3 miljoner kronor av Försäkringskassan. Enligt lagen förväntades hon försvara sig mot beslutet på egen hand, utan möjlighet att få ersättning för en jurist. I ett unikt beslut har Justitiekanslern gått med på att betala skadestånd till Ing-Marie – eftersom det svenska systemet inte lever upp till kraven på en rättvis rättegång. ”Beslutet är ett tecken på ett viktigt trendbrott. Nu måste lagstiftaren ta sitt ansvar och reformera lagen”, säger Erik Scherstén på Centrum för rättvisa.


– Jag är oerhört lättad. Det kan ju inte vara rätt att jag själv ska behöva betala när det är Försäkringskassan som har gjort fel. Jag hoppas bara att ingen annan någonsin behöver gå igenom det jag fick uppleva, säger Ing-Marie Andersson.

År 1974 var Ing-Marie med om en trafikolycka där hon skadades svårt. Hon blev helt förlamad i ett ben och har sedan dess varit rullstolsburen. På grund av sin funktionsnedsättning har Ing-Marie haft ett stort behov av hjälp för att klara sig i vardagen.

I februari 2021 fick Ing-Marie ett beslut från Försäkringskassan där det stod att hon var skyldig att betala drygt 4,3 miljoner kronor som myndigheten påstod hade utbetalats felaktigt som assistansersättning. Beloppet skulle betalas inom en månad, annars väntade dröjsmålsränta och indrivning via Kronofogden.

Bakgrunden till återkravet var att Försäkringskassan år 2020 hade omprövat Ing-Maries hjälpbehov och bedömt att hon inte längre hade rätt till personlig assistans, en insats som hon då haft i över 20 år. Nu gjorde Försäkringskassan en motsatt bedömning på samma underlag. Trots att Ing-Marie aldrig hade överdrivit sitt hjälpbehov eller lämnat vilseledande uppgifter, valde Försäkringskassan att kräva henne på miljonbeloppet.

För att försvara sig mot Försäkringskassans felaktiga återkrav tog Ing-Marie hjälp av ett juridiskt ombud. Och efter flera års kamp fick hon äntligen rätt: i januari 2024 rev Kammarrätten i Jönköping upp beslutet och konstaterade att Försäkringskassan saknat grund för återkravet. 

Men trots att det hade varit omöjligt för Ing-Marie att själv bemöta Försäkringskassans felaktiga påståenden och argumentera mot myndighetens tolkning av det komplicerade regelverket, så fick hon inte ersättning för att anlita juristen.

Frågan om enskildas rätt att få ersättning för rättegångskostnader i tvister mot myndigheter har varit omdebatterad under de senaste åren. I en rapport har Centrum för rättvisa kunnat visa att enskilda som inte har tillgång till ett juridiskt ombud är så gott som chanslösa mot myndigheterna i domstol. När myndighetsbeslut överklagas förlorar den enskilde i fler än 9 av 10 fall. Men för den som har råd att bekosta ett juridiskt ombud tredubblas däremot chanserna att få rätt.

I november 2024 hjälpte Centrum för rättvisa 85-åriga Ing-Marie Andersson att lämna in ett skadeståndskrav mot staten till Justitiekanslern. I ett unikt beslut som meddelades i februari2025 har Justitiekanslern gått med på att betala skadestånd till Ing-Marie.

I beslutet konstaterar staten att Ing-Marie har ”behövt ett ombud för att tillvarata sina rättigheter i processen” och att ”avsaknaden av en ersättningsmöjlighet […] innebär en överträdelse av hennes rätt till en rättvis rättegång”. Staten går därför med på att betala vad Justitiekanslern anser vara en skälig andel av det begärda beloppet, uppgående till sammanlagt 76 560 kronor, som skadestånd till Ing-Marie för överträdelsen av hennes rättigheter. Statens beslut innebär att processen är avslutad i Ing-Maries fall – men fallet banar väg för andra som haft rättegångskostnader efter att ha vunnit mot en myndighet i domstol.  

– Justitiekanslerns beslut är glädjande och ett tecken på ett viktigt trendbrott. Det är första gången som Justitiekanslern ger ut ersättning för rättegångskostnader i förvaltningsmål utanför domstol. Ing-Maries fall banar därmed väg för andra i samma situation att vända sig direkt till staten för att få ersättning, säger Erik Scherstén, som företräder Ing-Marie Andersson tillsammans med juristerna Leonard Garg och Maxim del Río Diaz.

Under förra året tillsatte regeringen en statlig utredning för att se över lagstiftningen och bedöma om enskilda ska ha möjlighet att få ersättning för rimliga kostnader för att försvara sig mot myndighetsbeslut i domstol. Utredningen ska presentera sina förslag senast den 17 november 2025.

– Justitiekanslerns beslut gör det alltmer uppenbart att lagstiftningen inte är hållbar som den ser ut i dag. Nu måste lagstiftaren ta sitt ansvar och se till att tillgången till rättvisa blir jämlik och att de som drabbas av felaktiga myndighetsbeslut inte tvingas driva dubbla processer för att få rätt, avslutar Erik Scherstén.

Kontakt