Aktuellt

Högsta förvaltningsdomstolen prövar Anders Anderssons fall 

Taxiföretagaren Anders Andersson i Skövde fick ett återkrav på 150 000 kronor från Arbetsförmedlingen som han ansåg var fel. Men enligt förvaltningsrätten och kammarrätten fick han inte överklaga. De ansåg att han i stället kunde strunta i att betala återkravet och vänta på att bli stämd av Arbetsförmedlingen – för att på så sätt få beslutet prövat. Nu har Högsta förvaltningsdomstolen tagit upp fallet. ”Ett viktigt pilotfall som kan få betydelse för många”, säger Alexander Ottosson, jurist på Centrum för rättvisa.


– Jag blev väldigt förvånad när Arbetsförmedlingen krävde tillbaka pengarna. Min firma har hela tiden följt branschpraxis. Och så får jag inte ens vända mig till domstolen för att få beslutet granskat, säger Anders Andersson. 

I oktober 2021 fick taxiföretagaren Anders Andersson från Skövde hem en faktura från Arbetsförmedlingen på 150 000 kronor. Arbetsförmedlingen hade beslutat att det stöd som hans firma tidigare beviljats för två av sina anställda skulle betalas tillbaka. Arbetsförmedlingen menade att han inte hade rätt till stödet på grund av den löneutbetalningsmetod som hans firma tillämpat. Detta trots att metoden utgör etablerad praxis inom taxibranschen. 

Anders Andersson ansåg att myndighetens bedömning var fel och ville därför överklaga beslutet. Men både förvaltningsrätten och kammarrätten avvisade hans överklagande. Enligt gällande praxis fick beslutet inte överklagas. 

För att få en domstolsprövning av beslutet hänvisades Anders Andersson i stället till att vägra betala tillbaka pengarna till Arbetsförmedlingen och vänta på att myndigheten stämmer honom. Något som hade inneburit betydande ekonomiska risker i form av dröjsmålsränta och rättegångskostnader. 

Nu har Högsta förvaltningsdomstolen meddelat att den kommer att pröva frågan om Anders Anderssons rätt att överklaga. 

– Enligt kammarrätten borde Anders ha struntat i Arbetsförmedlingens återkrav och väntat på att bli stämd om han ville få en domstolsprövning. Det är en absurd ordning. Rätten att överklaga ingripande myndighetsbeslut är grundläggande i en rättsstat och kan inte hanteras på det sättet, säger Alexander Ottosson som tillsammans med juristen Olivia Möller på Centrum för rättvisa företräder Anders Andersson i processen. 

Högsta förvaltningsdomstolens avgörande kan väntas meddelas under 2025.  

Läs prövningstillståndet här.

Kontakt

Relaterade nyheter

Eskilstuna kommun vill riva deras bostadsområde – tre familjer stämmer kommunen med hjälp av Centrum för rättvisa

[vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text] Kampen om bostadsområdet Folkesta i Eskilstuna flyttar in rättssalen. Den 3 december 2018 lämnade familjerna in en ansökan om stämning mot kommunen vid Eskilstuna tingsrätt. Från vänster: Else-Brith Värlander, Peter Andersson, Peter […]

Region Skåne går med på att betala skadestånd till Olivia – men vill inte erkänna att den gjort något fel

I januari stämde Olivia vårdgivaren Region Skåne i domstol för att hennes grundläggande rätt till kroppslig integritet och självbestämmande överträtts i samband med hennes förlossning. Under förlossningen utsattes Olivia för ett riskfyllt och obefogat ingrepp som hon inte hade samtyckt till. Regionen har nu gått med på att betala det skadestånd som Olivia begärt, men förnekar att det har skett en överträdelse av hennes rättigheter.

Staten frias i Högsta domstolen – två års väntan på myndighetsbeslut var ”skälig tid”

Sofia Sundströms myndighetsärende blev liggande på hög i ett år och elva månader utan åtgärd. Efter att hon stämt staten med hjälp av Centrum för rättvisa konstaterade tingsrätten att väntetiden stred mot Europakonventionen.

Nu väljer Högsta domstolen att fria staten – och konstaterar att upp till två års väntan på beslut inte strider mot rätten till prövning inom skälig tid.

”Ett bakslag för rättighetsskyddet i Sverige – som i förlängningen riskerar att skada förtroendet för rättsstaten och förvaltningen”, säger Fredrik Bergman Evans, chef för Centrum för rättvisa.

Centrum för rättvisas fall blir lagutredning 

I mars 2022 beslutade Högsta förvaltningsdomstolen att Centrum för rättvisas klient Sylvie inte kunde få ersättning för de rättegångskostnader hon haft för att rätta till ett felaktigt beslut från Skatteverket i förvaltningsrätten (HFD 2022 ref. 10). Nu har regeringen meddelat att den ska tillsätta en utredning för att se över om reglerna för kostnadsersättning i förvaltningsmål borde ändras.