Personlig integritet

Zdravko, Bengt, Emelie och Rebecka mot Region Halland

I den omtalade skandalen med ”spermiestölderna” använde Hallands sjukhus flera mäns spermieprover för inseminationer utan deras vetskap. När donatorbarn sökte sitt genetiska ursprung avslöjades bristerna. Med hjälp av Centrum för rättvisa har Zdravko Paic, Bengt Wernersson, Emelie Persson och Rebecka Kristoffersson stämt Region Halland i allmän domstol. ”Det är fråga om allvarliga kränkningar av deras personliga integritet. Nu måste Region Halland ta ansvar för överträdelserna så att de drabbade får upprättelse”, säger Màxim del Río Diaz, jurist på Centrum för rättvisa.


Zdravko Paic och Bengt Wernersson sökte vård vid Hallands sjukhus efter att de upplevt svårigheter att få barn med sina respektive partners. Inom ramen för fertilitetsundersökningar lämnade de spermieprover på Hallands sjukhus i Halmstad. Proverna användes sedan av sjukhuset för att inseminera två kvinnor – utan att Zdravko och Bengt samtyckt eller ens känt till det.  

– Man ska kunna lita på vården. I stället har Hallands sjukhus utnyttjat mitt förtroende, stulit mina spermier och mörkat sanningen. Det är oerhört kränkande, berättar Bengt Wernersson.  

Som ett resultat av inseminationerna på Hallands sjukhus föddes Emelie Persson och Rebecka Kristoffersson åren 1986 och 1991. I vuxen ålder bestämde sig Emelie för att ta reda på vem hennes donator var, i enlighet med donatorbarns lagstadgade rätt till information. Men trots att Hallands sjukhus har en skyldighet att spara uppgifter om donatorer i 70 år kunde sjukhuset inte hitta informationen. Emelie fick i stället hjälp av redaktionen för Uppdrag granskning på SVT. Genom DNA-analyser och släktforskning lyckades de hitta hennes biologiske far, Zdravko Paic. 

– Trots att jag begärde uppgifterna från sjukhuset och vände mig till socialnämnden, domstol, JK och JO var det inte förrän jag fick hjälp av Uppdrag granskning som jag hittade Zdravko, säger Emelie Persson. 

Efter att Rebecka sett Uppdrag gransknings avslöjande ”Sveket mot donatorbarnen” vände hon sig till Hallands sjukhus för att ta reda på vem som var donatorn i hennes fall. Sjukhuset lämnade beskedet att en viss person var donator, men när redaktionen för Uppdrag granskning kontrollerade uppgifterna med DNA-analyser visade det sig att informationen var felaktig – i själva verket är Bengt Wernersson hennes biologiske far. 

– Region Halland har sopat spermiestölderna under mattan tillsammans med våra rättigheter, säger Rebecka Kristoffersson.

För Zdravko och Bengt kom beskedet att de hade biologiska barn som en chock. Genom kartläggningen av släktbanden hade en av Sveriges största vårdskandaler uppdagats. I media har den fått namnet ”Den svenska spermieskandalen”.  

– Jag blev chockad när jag fick reda på att Emelie är min biologiska dotter eftersom jag aldrig fått egna barn eller donerat några spermier. Det är hemskt det funnits ett barn som är mitt utan att jag har känt till det, berättar Zdravko Paic. 

Med hjälp av Centrum för rättvisa lämnade Zdravko, Bengt, Emelie och Rebecka in ett skadestånd till Region Halland i december 2025 och begärde 100 000 kronor var för överträdelser av deras rätt till personlig integritet enligt Europakonventionen. Anspråken grundar sig på sjukhusets olagliga användning av männens spermier och att regionen inte gett donatorbarnen den information om deras ursprung som de har rätt till.

I januari 2026 meddelade regionen att den bestrider skadeståndskravet. Därför lämnade de drabbade in en stämningsansökan till Halmstads tingsrätt några dagar senare. Regionen har sedan i sitt svar på stämningsansökan erkänt att de drabbades rätt till personlig integritet har kränkts genom spermiestölderna på Hallands sjukhus – men bestrider att de har rätt till ersättning.

– Det är förstås bra att regionen erkänner att man har kränkt Zdravkos, Bengts, Emelies och Rebeckas grundläggande rättigheter, men det är stötande att man trots det inte väljer att betala skadestånd. De drabbade måste kompenseras för de här allvarliga kränkningarna, säger Màxim del Río Diaz, jurist på Centrum för rättvisa och ombud tillsammans med juristen Maxine Kvarnström.

Kontakt