Transportstyrelsen drog in Jonas Lerins taxileg och påstod felaktigt att han drabbats av epileptiska anfall. Med hjälp av en advokat lyckades Jonas Lerin visa att myndigheten hade fel, och fick tillbaka rätten att utöva sitt yrke. Men advokatkostnaden får Jonas betala själv, enligt Justitiekanslern. Nu stämmer han staten med hjälp av Centrum för rättvisa. ”Det är inte rimligt att Jonas Lerin tvingas betala för statens fel”, säger Erik Scherstén, jurist på Centrum för rättvisa.
Enskilda som vinner mot staten i förvaltningsdomstol måste kunna få ersättning för befogade rättegångskostnader – det är inte rimligt att enskilda ska tvingas betala när myndigheterna gjort fel.
– Transportstyrelsen fortsatte att påstå att jag hade epilepsi trots att jag hade flera läkarintyg som visade att det var fel. Det var först när jag anlitade en advokat som jag blev lyssnad på och kunde få tillbaka min legitimation. Ändå nekas jag ersättning av JK, säger Jonas Lerin.
När Jonas Lerin hade arbetat som taxichaufför i över tio års tid, bland annat som skolchaufför för barn med funktionsnedsättning, beslutade Transportstyrelsen att hans taxiförarlegitimation skulle återkallas. Och skälen förvånande honom. Myndigheten påstod att han hade drabbats av epileptiska anfall.
Bakgrunden var att Jonas vid ett par tillfällen på sin fritid drabbats av lokala kramper i ena benet orsakade av kalciumbrist, vilket han medicinerar för. Med intyg från specialistläkare överklagade Jonas Lerin Transportstyrelsens beslut till förvaltningsrätten. Men domstolen gick ändå på myndighetens linje.
Jonas Lerin tog då hjälp av en advokat som överklagade till kammarrätten, där Jonas till slut fick rätt. Kammarrätten bedömde att den bevisning som advokaten lagt fram visade att Transportstyrelsen gjort fel när den dragit in taxileget. Därefter kunde Jonas Lerin gå tillbaka till sitt arbete som taxichaufför.
Men trots att Jonas Lerin vann och advokaten haft en avgörande roll i att få myndighetens ingripande rättat, så fick han inte någon ersättning för advokatkostnaderna i processen. Kostnaden för att rätta till statens fel landar alltså på Jonas Lerin.
Centrum för rättvisa har tidigare engagerat sig i frågan om ersättning för rättegångskostnader i förvaltningsmål, bland annat i fallen Krzysztof Janiak mot staten och Ing-Marie Andersson mot staten, som båda fått sina rättegångskostnader ersatta av staten.
Men när Jonas Lerin vände sig till Justitiekanslern med sitt krav på ersättning fick han nobben.
Med hjälp av Centrum för rättvisa stämmer nu Jonas Lerin staten och kräver ersättning med 65 438 kronor, varav 35 438 kronor avser kostnaden för hans advokat och 30 000 kronor avser skadestånd för överträdelse av hans rätt till en rättvis rättegång.
– Jonas Lerin har tvingats anlita en advokat för att försvara sig och sitt yrke mot Transportstyrelsen. Om enskilda tvingas betala för felaktiga myndighetsbeslut blir möjligheten att tillvarata sin rätt mot staten en plånboksfråga. Det strider mot rätten till en rättvis rättegång i grundlagen, säger Erik Scherstén, jurist på Centrum för rättvisa och ombud för Jonas Lerin tillsammans med juristerna Leonard Garg och Maxim del Río Diaz.